Selasa, 11 November 2008

Pantai GetingKu Di Suatu Masa....

Ambo ni suka menengung (termenung) di tepi pantai. Al-maklum kampung ambo yang permai itu terletak berhampiran pantai. Antara yang sohow (masyhur) di Pantai Geting ialah tempat buat ikan kering. Berjalan-jalan ditepi pantai berseorangan (orang kata jiwang...ah biarkanlah) membuat hati ambo tenang. Tengok ombak menghempas pantai... memberi ambo ilham untuk lebih kreatif dalam hidup (in a good way).

Pantai tempat ambo berjalan ini, suatu ketika pernah dirompak pasirnya oleh kontraktor yang tamak. Mereka mengangkut pasir dari pantai dengan mengorek pasir di gigi air bagi menambun projek membina sekolah ditempat yang berdekatan. Mereka menggunakan kuasa yang ada di tangan mereka untuk menghalalkan kegiatan yang menjejaskan alam sekitar.

Ambo rasa sedih sebab disebalik pelbagai akta yang dibuat oleh kerajaan untuk menjaga alam sekitar, kegiatan yang rendah moral ini hanya dibutakan mata saja oleh penguasa. Adakah disebabkan pemaju itu kroni pemerintah maka kejahatan ini disorok di bawah karpet. Sedih sungguh... Pantaiku yang landai itu telah dinodai...

Thanx to Abe Ki (YB Zaki-ADUN Kelaboran) yang sanggup bersama rakyat berdepan dengan polis ketika bantahan dibuat. Tabik spring untuk beliau. A very brave leader. Hero in the making. Nak dibanding dengan mereka yang menjaga ketuanan melayu... very da hipokrit. Dalam media cakap lain... pakai songkok, tapi kat luar... baling batu sembunyi tangan..... Yang menjadi mangsa adalah alam sekitar dan generasi akan datang... Inilah di antara harga yang perlu dibayar selepas mengangkat seorang pemimpin yang tamak dan tidak amanah.

Tiada ulasan: