Rabu, 19 November 2008

Membentuk Insan Yang Kamil

Kewujudan Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) menarik ibubapa untuk menghantar anak2 mereka untuk mendapat ilmu. Sempena Majlis Ihtifal atau Majlis Graduasi PASTI DUN Pengkalan Kubor baru2 ini yang bertempat di Perkarangan Dewan Penggawa Daerah Pengkalan Kubor di Chabang 3 Geting, ambo berkesempatan untuk melihat prestasi dan kemajuan anak-anak PASTI ini.

Walaupun dalam suasana hujan (musim tengkujuh) kehadiran ibubapa yang memenuhi khemah menunjukkan keprihatinan mereka terhadap perkembangan pembangunan PASTI di Pengkalan Kubor. Untuk makluman semua ada 7 buah PASTI di DUN Pengkalan Kubor iaitu :-
1- PASTI Nurulddin - Kg Ketil
2- PASTI Al-Iman - Kg Geting
3- PASTI Baitul Ulum - Kg Kedai Geting
4- PASTI Sri Tujuh - Kg Tujuh
5- PASTI Wihdatul Zahab - Kg Pak Kerau
6- PASTI Nurul Ain - Kg Kajang Sebidang
7- PASTI Al-Asmak - Kg Telaga Bata


Sepanjang Majlis Ihtifal yang dirasmikan oleh YB Mohd Zaki Ibrahim (Pengarah PASTI Negeri merangkap ADUN Kelaboran) berlangsung ambo dapat lihat penguasaan anak2 PASTI ini dalam beberapa perkara asasdi bidang agama. Persembahan yang dipertontonkan seperti Nasyid 99 nama Allah SWT(Asma UlHusna), hafalan surah2 lazim, doa2 harian, bacaan dalam solat, laungan azan dan lain2 amat lancar dan mereka petah menyebutnya.

Ucapan Aluan Oleh Penyelia PASTI Kaw. Tumpat, Ustaz Mat Daud Bin Awang

Cenderahati Untuk YB Pengarah PASTI Negeri Kelantan

Pembangunan rohani yang dilaksanakan diperingakat pra sekolah ini walaupun dalam jangka yang singkat iaitu setahun atau 2 tahun mampu untuk membentuk generasi kecil menjadi generasi yang berakhlak mulia. Tetapi apa yang mendukacitakan ambo ialah kesinambungan pengajaran yang diterapkan di PASTI ini tidak diteruskan di peringkat sekolah rendah atau kebangsaan.

Bukti-bukti mengenai kejayaan PASTI ini sudah teserlah. Dan berikut ambo tambah lagi dengan gambar-gambar yang sempat ambo klik semasa Majlis Ihtifal berlangsung.

Bakal Seoran Hafizan memperdengarkan Surah-Surah Lazim

Bakal Muazzim melaungkan Azan

Adik Manis Sedang Memperdengarkan Kisah Para Anbia

Bakal Perwira Negara Bersemangat mendeklamasikan Sajak

Ustaz In Da Making Sedang Membaca Doa Kesejahteraan

Para Penasyid Yang Berani Di Pentas Persembahan

Kegembiraan Setelah Bergelar Graduan PASTI

Wajah Seorang Graduan

Tiada ulasan: