Ahad, 8 Februari 2009

Ustaz Hj Wan Mohd Jamil Wan Mahmood

Detik ini sudah hampir sebulan Ustaz Wan dimasukkan ke Hospital Universiti Sains Malaysia Kubang Kerian. Dan pagi ini (9/2/2009) ambo dimaklumkan oleh Setiausaha MTD Pengkalan Kubor keadaan beliau kritikal. Beliau meminta saya menghebahkan kepada Jawatankuasa MTD dan kenalan terdekat supaya membaca surah Yasin dan berdoa agar Ustaz Wan diberi kesejahteraan kesihatannya.

Ambo terdetik untuk menulis mengenai Ustaz Wan kerana ambo kagum dengan kejituan tekad dan kehebatan semangat beliau membangunkan PAS di Pengkalan Kubor khususnya. Selepas PAS kalah pada tahun 2004, beliau dilantik oleh YAB Tuan Guru Menteri Besar menjadi Penyelia DUN Pengkalan Kubor pada tahun 2005. Dan semenjak itu juga ambo diamanahkan menjadi Setiausaha Kerja aka Penolong Setiausaha DUN sehingga sekarang ini.

Laluan awal beliau sebagai Penyelia DUN mendapat tentangan yang hebat tetapi ranap selepas masa beredar. Hidup bermasyarakat dengan budaya kedai kopi menyuburkan fitnah. Inilah juga rintangan utama yang beliau hadapi di awal menjadi Penyelia DUN Pengkalan Kubor.

Selepas masa berlalu, beliau membuktikan bahawa tohmahan yang tidak berasas itu umpama kemucup di padang. Beliau lebih mengutamakan kerja-kerja untuk berdampingan dengan akar umbi terutamanya golongan muda. Pelbagai program kepemudaan dilaksanakan atas anjuran beliau dan kebajikan rakyat marhaen turut dititik beratkan. Sepanjang tempoh bersama beliau, panas dan hujan direntasi bagi menyelesaikan masalah rakyat. Banjir diredah bagi menyampaikan bantuan. Beliau sendiri berperahu meredah arus banjir menemui rakyat dihadapan pintu rumah mereka bagi meninjau kesukaran serta memberi sokongan. Pelajar-pelajar cemerlang diberi galakan dengan pelbagai insentif atas usaha beliau.

Sepanjang 4 tahun ini PAS Pengkalan Kubor berubah warna. Satu cawangan baru PAS InsyaAllah akan tertubuh dalama masa terdekat ini. Seluruh 33 Cawangan PAS akan dipastikan bermesyuarat kesemuanya. Tidak seperti di awal tahun 2005. Golongan mudanya lebih mudah memahami dan mudah didekati. Mereka memahami erti perjuangan PAS dan lebih teliti sebelum menerima sesuatu isu.

Kini Ustaz terlantar di Wad. Kelibat beliau tidak kelihatan di Pengkalan Kubor. Namun kerja-kerja mengurus dan mentadbir Pejabat Penyelia DUN berlangsung dengan baik. Berkat kesabaran beliau selama 4 tahun memberi tunjuk ajar selok belok perjuangan PAS, hati kami diperingkat jawatankuasa MTD Pengkalan Kubor teguh bersatu.

Buat sahabat-sahabat yang membaca tulisan ini marilah kita sama-sama membaca surah Yasin dan berdoa semoga Ustaz Wan diberi kesihatan yang berpanjangan kerana tunjuk ajar beliau masih diperlukan.

Amin Ya Rabil 'Alamin.

Tiada ulasan: